×

Nieuws

De migratie van ISDN naar VoIP: de waarheid

 

De migratie van ISDN naar VoIP

Als telecom integrator met 20 jaar ervaring, worden wij de laatste tijd vaak gecontacteerd door klanten die ons duidelijkheid vragen omtrent Voice Over IP. Over dit onderwerp gaan de wildste geruchten de ronde en dus vonden wij het opportuun om wat klaarheid te scheppen.

 

 

Wat is Voice over IP?

Voice over IP (ook wel VoIP afgekort) is niet meer dan het sturen van spraak over een data (IP) netwerk. Terwijl traditionele telefonie over een (afzonderlijk) digitaal netwerk wordt gestuurd, loopt VoIP over een TCP/IP netwerk. Dit zijn dezelfde lijnen waarover ook een computernetwerk communiceert. Toch is Voice over IP niet zomaar “over internet bellen”.

Wat is waar ?

Alle operatoren migreren stillaan hun ISDN (of digitale) netwerk richting Voice over IP. ISDN is een verouderde technologie, die voor de telecomoperatoren erg duur is in onderhoud en weinig flexibiliteit biedt qua uitbreidingen. De overstap naar VoIP is voor hen dan ook een logische stap naar de toekomst. Men spreekt ook wel eens over een NGN of ‘Next Generation Netwerk’.

Wat is niet waar ?

Het is fout dat uw bestaande telefonie infrastructuur niet langer zal functioneren bij de migratie door de operator van ISDN naar VoIP.

De operator voorziet namelijk een toestel die een conversie naar VoIP mogelijk maakt. Hierdoor werkt uw ISDN telefooncentrale, via een ‘Bizz IP- of IADbox’, toch op de nieuwe VoIP technologie (SIP). Deze box verzekert dus de continuïteit van uw telefonie.

Helaas wordt soms misbruik gemaakt van deze migratie om angst te zaaien in de markt. Organisaties wordt verteld dat hun huidige telefonie-infrastructuur volledig vervangen moet worden. Dit is uiteraard niet het geval.

Dit wil niet zeggen dat een overschakeling naar IP geen mogelijkheden met zich meebrengt. IP technologie biedt enkele duidelijke voordelen:

-        Eenvoudige koppeling van externe sites tot één uniform systeem

-        Thuiswerken wordt toegankelijker

-        Integratie van uw ERP of CRM pakket met uw telefonie omgeving

-        Uniforme bekabeling en beheer van uw infrastructuur

-        Migratie naar Cloud of Private Cloud

-        …

 

Indien u beslist dat uw huidige set-up klaar is voor deze overstap, kan Licom u uiteraard onafhankelijk advies verlenen hierin. Ook met verdere vragen kunt u bij ons terecht.

U kunt ons steeds bereiken op het nummer 050 45 78 00 of via info@licom.be.

 

Nieuws

Alle nieuws

Eenvoud in complexiteit voor Stad Ronse

Lees meer

De migratie van ISDN naar VoIP: de waarheid

Lees meer

Panasonic NSX 1000 verbindt zeven Franse Phoenix sites

Lees meer
Back to Top
×

AanmeldenMet uw persoonlijke gegevens